måndag 9 juli 2007

Rise and shine

Back i Lima, enligt guiden en underbar stad med massa party. Enligt mig och kvarvarande norrman sa ar det en farlig stad med moln och dimma ca nio manader per ar. Det sista ar aven ett faktum (och egentligen det forsta ocksa). Kan ocksa tillagga att det har hotellet ar tokutkylt och skabbigt.
Da sa har man lamnat Amazonas bakom sig. Annu har jag inte raknat antalet myggbett ordentligt, men statistiken ser ut som foljer:
Hander: 18
Armar: ca 10
Ben och fotter: ca 40
Rygg: ca 15

Sammanlagt 70-80 myggbett, trots att jag for forsta gangen i mitt liv anvant bugrepellent. Tror inte ens jag har haft 10 pa samma gang tidigare! Men det ar djungeln mina vanner. De sista tva natterna har jag tillbringar pa Posada Amazonas, i ett rum med tre vaggar. Sa har verkligen befunnit mig mitt i djungeln. Har mest sett papegojor, andra faglar och apor. Har knappt fotat nagonting. I djungeln behovs antingen macro (for insekter och skalbaggar), eller tele (for faglar och andra djur) och jag har inget av det, darfor bara njutit av min plats i tillvaron. Valdigt glad over att ha sett en Tukan, en fagel som verkligen ar djungel for mig, uppvuxen med Radda min djungel (Monika Zak) som jag ar.
Det absolut haftigaste i djungeln har dock inte varit att se djur, de allra haftigaste var att ga av baten och motas av den massiva ljudmatta som ligger som en standig bakgrund. Ljud fran grashoppor, syrsor, cikador, faglar, djur etc bildar en ljudbakgrund sa tjock att man nastan kan ta pa den. En sadan bakgrund som man tidigare hort inspelad i olika situationer, men att lyssna till den live, dygnet runt, det en en riktigt haftig kansla!

Som sag tillbaka till Lima, imorgon vantar taxi 6.40 till busstationen och sju timmar ner till Nascalinjerna. Ska bli kul att se dem. Sedan sju timmar hem till hemska hotel Stefano's. Pa tisdag forhoppningsvis en city tour i Lima och that's it. Pa tisdag 18.25 lokal tid lyfter planet mot Schipol, Amsterdam. Ska bli skont, vet inte nar jag sist hade vata drommar om rena klader. Hade aldrig raknat med att aka till Sydamerika i tre veckor och bo i en fleecetroja (som har luktat battre an vad den gor nu, men mina skor ar trots allt varre).

Inga kommentarer: