lördag 14 juli 2007

Bokslut Sydamerika

Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva ett liknande koncentrat av sevärdheter, som jag fick i Beijing, vad fel jag hade. Det var innan jag åkte till Sydamerika. Jag har visserligen inte fått uppleva ett Machupicchu om dagen, men en mängd intryck, utan riktig tid att smälta allt. Det är först när jag ser fotona från Galapagos som jag börjar inse vilken häftig plats det är. Min tid på de öarna ledde aldrig, till skillnad från hos många andra, till extas. Jag tog det ganska lugnt, njöt av det jag såg, registrerade magnifika miljöer och snubblade över sjölejon. Men nu tänker jag på alla sorters djur iguanas, blue-footed boobies, albatrosser, sjölejon, sköldpaddor och rockor, alla olika miljöer, brun, svart, vit och olivine sand. Miljön på Galapagos är oslagbar, vilken tur att jag fick se det, vilken tur att jag åkte dit!

Vidare till Peru, vem kan namnge en känd peruan? Det finns inga. Peru känns lätt som ett tomt och innehållslöst land. Det känns tomt och innehållslöst fram tills dess att man kommer att tänka på ord som Machupicchu, Inkas, Amazonas etc. Ökenlandet Peru innehåller öken, highlands, regnskog, enorma mängder mer eller mindre kända fornlämningar, vacker textil, lamadjur och en molnig huvudstad. Även detta blev ett intensivt schema, med få dagar för eftertanke. Den enda dagen som schema saknades - heldag i Cusco - låg jag sjuk, lyckades med nöd och näppe äta lunch. Efter detta är Cusco en förhållandevis blind fläck på min karta. Men jag har fått se desto mer av annat.
Ett intressant homestay på Isla Amantani, med tillhörande dans och traditionella kläder samt besök på vassöana Uros tillhör de starkaste minnena från Puno och Lago Titicaca. Vidare till Sacred Valley, Ollyantantambo, Inkaleden och Aguas Calientes. Inkaleden gick bra! Där, istället för på Galapagos, var jag nära extas. Tävlingsmänniskan inom mig dansade av glädje när jag tillhörde de första på varje sträcka vi gick! Till och med det legendariska Dead Woman Pass! Inte nog med att det gick bra, det var vackert! Utsikten över Machupicchu är breathtaking när man står vid Intipunku. Machupicchu ligger där, en stad i sten, omgiven av Andernas bergstoppar. Hade vi inte varit tvugna att bege oss ner i staden hade jag kunnat stå kvar än. Den lite snabbare vandringen av Inkaleden ledde till en minst sagt intressant övernattning på en pizzeria och bad i Aguas Calientes varma källor.
Amazonas var en upplevelse, maten bra, boendet intressant, ljuden helt otroliga och jag fick se levande papegojor och en tukan. Vad ska man säga? Jag känner mig ödmjuk inför Amazonas storhet.
Mitt besök i Sydamerika avslutades med en dagstur till Nasca. En dagstur i dubbel bemärkelse då själva bussresan blev sammanlagt ca 16 timmar. Men är nöjd med att ha fått sett de mytomspunna figurena i ökensanden.
Skulle jag kunna återvända till Sydamerika? Ja, absolut, det finns så mycket kvar att se. Även om Peru känns ganska avklarat för tillfället, så har Ecuador självklart mycket mer att erbjuda, för att inte tala om resten av kontinenten.

Inga kommentarer: