söndag 10 juni 2007

Paristuristande

Jag har en aggressiv inställning till Eiffeltornet, det är bara att konstatera, been there - done that - will never get anywhere near it again! Torre Eiffel gör sig bäst i Paris skyline.
Anlände till Paris 9.28 på lördag morgon, tåget från Luxemburg tar 3 timmar och 45 minuter, vilket innebar att vi lämnade lägenheten kl 5 på morgonen. Till allas förvåning kan jag meddela att jag faktiskt var både duschad, sminkad, klar i tid - och på bra humör, en prestation vid den här tiden. Tågresan gick smidigt, sov större delen av vägen, men har ett kvarvarande minne av tågtoaletten, vars kvalité inte ens gick att jämföra med Transsibiriska. På transsibiriska slog toalettlocket ner i ryggen på en, varje gång man satte sig ner och den saknade självklart papper, men den hade i alla fall rinnande kallvatten och stank (för snällt ord) inte av urin. På detta tåg hade man valt att prioritera bort mindre viktiga saker som städning, papper, tvål och vatten.
Anlände dock vid gott mod, men inser nu i efterhand att vi gjorde ett rookie mistake, vi valde att gå bort till Eiffeltornet med en gång. Detta tog ca en och en halv timme, med resultatet att vi knappast var ensamma. Allt som allt tog denna attraktion ungefär tre timmar. Visserligen en oslagbar utsikt, fortfarande förvånad över att Paris är så vitt, men när vi väl var högst upp så hade jag inte humör att riktigt njuta av den.
Efter detta blev det mat så fort vi bara kunde hitta. Blev knappast någon kulinarisk sensation, men jag är fascinerad av den inställningen att en måltid består av förrätt, varmrätt och dessert, även om det är en halvtaskig skollunch, eller ett tråkigt café. En väldigt trevlig inställning, även om jag har lite att invända mot desserten vid skollunchen...

Turistandet fortsatte med att åka "Paddan", men på Seine förstås... Paris har utan tvekan många vackra broar, även om jag är mest fascinerad av de som bor under dessa. Fick nöja mig med att se Notre Dame på håll, en dagstur har sina begränsningar, vilket även gjorde att Mona-Lisa fick skjutas upp till kommande besök. Dagen fick avslutas med fika på Champs Élysées och Triumfbågen på avstånd. Därefter påbörjade vi vandringen tillbaka till tågstationen, och först då - i de bostadskvarter som vi gick igenom, började jag förstå vilken mysig stad Paris kan vara.

Inga kommentarer: