måndag 25 juni 2007

I could kill for a decent cup of coffee

Hoppas alla haft en bra midsommar! Sjalv firade jag midsommar med ett glas rodvin och gick och la mig 21.30. Ganska exotiskt :) Faktiskt varit i sang innan kl 22 en vecka i strack, men har behovts, alla har varit trotta. Ska bli konstigt att sova i en stillastaende sang inatt, var konstigt nog igarkvall nar baten lag for ankar och bara rorde lite latt pa sig. Annars har vissa natter varit minst sagt rocky, pa grund av alla vagor.

Det har vad som hander nar man bokar en resa utan att tanka, man hamnar pa en bat! Jag som precis klara Kosterfarjan, nu har jag sovit fyra natter i overslafen pa en bat, som knappast var stillastaende! Dessutom har jag snorklat pa mer an tre meters djup och over det "morka" (dvs inte ren sandbotten) - det ar personlig utveckling!

Vad har jag da sett och gjort? Tja 1 GB foton pa fyra dagar sager val en del. Sett en massa sjolejon, olika faglar, iguanas, skoldpaddor osv. Nastan snubblat over sjolejon dessutom, och lekt med dem i vattnet. Man kan saga att djuren ar inte direkt radda. For ovrigt ar Galapagos valdigt vackert i sig sjalv. Aven om det var valdigt torrt nu och knappt nagon vaxtlighet, ar det karga ladskapet magnifikt. Mycket rodbrunt, med vita, bruna, svarta, olivine och roda strander. Fast vi sag nog bara vita, bruna och olivine. Tror att det enda vi inte sag ar delfiner och pingviner, vi sag till och med en val, riktigt nara baten! Svart att beskriva allt. Tank er en miljo dar ca 95 % ar endemiskt, dvs finns enbart pa Galapagos, eller till och med bara pa emskilda oar.

Men detta kaffe, hur kan det komma sag att man bara far snabkaffe aven i Sydamerika! Laste faktiskt att kaffet i Ecuador oftast ar en besvikelse, och dar har Lonely Planet ratt i varenda bokstav, an sa lange. Men juice kan de gora. Den kan man inte klaga pa. Det ar lugnt vart 2 USD for ett stort glas farskpressad juice av anannas, jordgubbe, apple, paron och citron.
Men efter ett par manaders jobb har jag antligen last klart min bok om gnostiska evangelium. Fraga mig inte vad den handlade om, men fardiglast ar den. Allt som kravdes var en flygtur mellan Galapagos-Guyaqil-Quito, sa forsvann de sista 90 sidorna (30 % av boken) i ett nafs!

En sista stilla undran varfor ar det bara fran amerikanskor i 55-60-arsaldern, som heter Judith, som jag far hora att jag borde vara modell? Och om det bara ar de som tycker det, varfor traffar jag bara pa sadana vartannat ar?

¡Besitos mis amigos!

Inga kommentarer: