måndag 11 juni 2007

På gång i Trier

Då mamma jobbade tänkte jag att jag skulle ta tåget 50 minuter österut, för att landa i Trier - Tysklands första stad. So far so good, lyckades hinna med en buss till centralen med ett rödljus marginal, köpte biljett och kom på tåget i tid. På plats i Trier flöt allt på som det skulle, tittade på Porta Nigra (urgammal romersk stadsport), flummade runt i allmänhet och tittade på söta hus och Karl Marx födelsehus. Det roliga hände dock när jag skulle ta mig tillbaka till stationen. Jag brukar alltid ha någotsånär koll på var jag befinner mig, trots avsaknad av lokalsinne, så brukar jag ändå kunna hitta tillbaka till viktiga saker. Jag befann mig ca 1 km från tåget, började gå i den riktningen, efter kanske 30 minuter inser jag att jag kan vara fel. Kryper till korset och tar upp kartan, har gått "snett åt höger", istället för "rakt fram". Med resultatet att jag inte är där jag ska vara, utan ca 2 km därifrån. Bara att vända om och börja gå. När jag närmar mig, ser jag på kartan att det går en väg på var sida om stationen. Väljer att gå på motsatta sidan än vad jag borde, chansar på att det är en genväg, men det var det inte! Hamnade visserligen på stationen - men på fel sida bangården - syns inte en skymt av varken övergång eller undergång och 10 spår går man helst inte över. Eftersom jag inte vågade fortsätta framåt var det bara att gå tillbaka och gå runt (dessutom ständigt nynnandes Ne brini, Mija Martina, Bosnien 2005). Fick gå i solen hela tiden. Har aldrig förtjänat en glass så mycket som den jag köpte på stationen.

När vi gick ut en sväng på kvällen fick vi se resultatet av vädrets makter. Gårdagens hagel hade satt sina spår i bilplåtarna. Trist för ägarna, man kan ju undra vad som händer med andrahandsvärdet på en bil full med celluliter? Och försäkringsbolag brukar väl vara ganska snåla när naturen är orsaken? Synd är det.

Imorgon tillbaka hem, först direkt till träning, efter det så börjar det bli dax att lägga fram packning för Sydamerika. Packning för tre veckor - i en ynka 55-liters ryggsäck :s

Inga kommentarer: