lördag 30 juni 2007

Hmm.. Inkaleden i Chile?

Det verkar vara standard med utkylda hotell i det har landet, men sa illa som Lima har inget varit. Bade i Puno och har i Cuzco har det varit battre och haft varmeflaktar. Forstod aldrig att det var sa har kallt har. Maste verkligen kopa halsduk och varm troja innan vi gar pa inkaleden pa sondag.

Efter Lima sa vantade Puno vid Lago Titikakas strand, hojd 3810 m o h, det kanns nar man springer i en trappa. Annars sa har jag inte kannt av hojden sa mycket. Hade dock en riktig crash nar vi gick av baten pa Isla Taquile, tre timmars batresa utan en tillstymmelse till sjosjuka, sa gar jag iland och kan inte ga. Gick kanske 150 - 200 m, men sen gick det inte mer, hade ingen energi alls. Fick satta mig ner och efter 10 minuter kom en guide och fragade hur det var med mig, och om det var muñon (timjan?) han gav mig, eller om det bara gick over vet jag inte. Senare pa kvallen nar vi gick upp for ett annat berg var jag bland de forsta upp.

Homestay senare samma kvall pa Isla Angila (typ iaf), jag och tva andra tjejer sov over hemma hos en familj. Intressant i betydelsen intressant, inte negativt. Kan tyvarr meddela att samtliga bilder pa mig i traditionella klader ar preskiberade for all framtid, tog inte ens med kameran. Dock kan jag beratta att mina roda trekkingskor matchade den roda kjolen utmarkt, for att inte tala om den morkbla fleecetrojan under den vita broderade blusen... kanske skulle borja modeblogga istallet :)

Efter homestayet akte vi till Uros islands. Det ar helt enkelt folk som bor pa oar gjorda av vass, dessa oar haller i ungefar 15 ar, sen gor de nya. Ganska intressant, men turistsliskigt. Vid lunchtid var vi tillbaka pa fastlandet. Jag och en annan tjej passade pa att krossa den Bolivianska gransen och aka till Copacabana. Ingen grandios strand direkt, utan en beromd kyrka och det ar typ alles. Det fanns inte ens information om kyrkan pa engelska! Men jag fick chansen att anvanda min hmm... spanska. Var i Boliva i kanske en och en halv timme, sen fick vi muta granspolisen och aka tillbaka till Peru. Det ar nastan lite scary att poliser ar sa korruppta i de har landerna, visserligen behovde vi bara betala 5$, men man hor historier ibland. Jaja, har inte varit nagra problem an sa lange.

Idag sju timmars bussresa till Cuzco, ganska lugnt. Blev lite stressad start nar guiden tydligen inte informerat alla att transferen till bussen skulle ga 7.30 och den riktiga bussen 8.00. Men vi hann, det ar lite sa, missar inte guiden att informera, sa forstar man knappt halften av det de sager. Inte for att deras engelska ar dalig, men de sager sa mycket att det ar svart att hitta substans - eller sa har jag bara svart for att lyssna.

Annars har det inte hant sa mycket, mer an att en lokal guide fick en fraga om Inkas var i Peru, eller om de bara varit i Chile. Guiden holl pa att fa en stroke och vi andra visste inte vad vi skulle saga. For er som inte vet sa gar Inkaleden i Peru exempelvis (Och den ska hon som fragade borja ga pa pa sondag). Sen har Inka aldrig varit i Chile, utan i delar av Ecuador, Peru, Boliva, Argentina och Columbia, for intresserade. Personen som fragade ar samma som fragade mig om vi har nio manaders vinter i Sverige, undrade om en Danish bodde i Nederlanderna (nar hon val fatt forklarat for sig att det inte bara var ett bakverk) och x antal andra fragor. Jag tror aldrig att jag har varit med om en blondare amerikansk kines, och manniska ar 24 ar och ska borja sin lakarpraktik! Nog med bitching, behover packa infor Inkaleden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman!!
Åh vad roligt du verkar ha det :) Jag väntar med spänning på dina inlägg ska du veta!! puss o kram Frida

Anonym sa...

Låter som om du har det bra! Ta hand om dig så väntar jag med spänning på att få se alla foton när du kommer hem igen!

Kram K