söndag 13 maj 2007

Öst eller Väst - eller bara musik?

Schlager är glitter och glamour när det är som bäst, och (ibland) billigast. Därför känns det tungt att konstatera att den återupprättat någon sorts järnridå. Istället för att glädjas åt att en riktig sång vunnit ESC, den vackraste låten sedan Irlands glansdagar, så ska alla västländer, istället för att skärpa sig, lägga ner tävlingen. Helt plötsligt är vi inte dominanta, tävlingen är inte bara på våra villkor längre, och då ska vi lägga ner? Idioti, årets top 3 är faktiskt bra. Både Serbien och Ryssland är riktiga låtar, och påklädda sångerskor (minus Rysslands bh:ar dock). Ukraina kan man inte säga så mycket om, jag hade hoppat nångonstans ifrån om den vunnit, men en lyckad parning mellan Dame Edna och en discokula resulterade i alla fall i party och glädje.

Mitt i natten igår gjorde jag en alternativ scoreboard för semifinal och final, där jag bara räknade rösterna från Andorra, Österrike, Belgien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Island, Irland, Israel, Malta, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien. Dessa länder är de som jag väljer att räkna som "väst", väl medveten om att det är geografiskt tveksamt i vissa fall. Top 10 blev som följer:

Semi:

01. Serbien (plac 1 i "verkligheten")
02. Ungern (2)
03. Turkiet (3)
04. Lettland (5)
05. Bulgarien (6)
06. Vitryssland (4)
07. Portugal (11)
08. Island (13)
09. Andorra (12)
10. Danmark (19)

Final:

01.Serbien (1)
02. Turkiet (4)
03. Ukraina (2)
04. Ungern (9)
05. Ryssland (3)
06. Bulgarien (6)
07. Grekland (7)
08. Armenien (8)
09. Rumänien (13)
10. Sverige (18)

Hade visserligen blivit väldigt glad om Sverige klarat kvalet, och om vi haft Andorra i final. Annars känner inte jag att västvärldens scoreboard blev så mycket bättre. Turkiet 2a, usch, då föredrar jag faktiskt en discokula (Det brukar jag ha i fönsterna på jul, och jul tycker jag om :D). Vad tycker du? Ska vi skrota en tävling som vi uppenbarligen bryr oss så mycket om? För man bojkottar inget som är oviktigt, något som är oviktigt har man aldrig sett...

2 kommentarer:

Anonym sa...

du vet att jag inte är lika nere i schlagerträsket som du men här ska jag inte döma dig min vän! :) måste bara säga att jag tycker att du placerat the ark lite väl långt ner i listan... kram

Jossy sa...

nja... ark var faktiskt inte så bra, eller snarare så var många fler bättre... typ frankrike, vem kan motstå en man i chockrosa kostym men en uppstoppad katt på axeln? hihi...