söndag 13 maj 2007

Sammanfattning av ESC 2007

Hur sammanfattar man något som hållit på sen december -06 fram till och med igår kväll, på ett blogginlägg? Mer en c-uppsats i mina öron, men man ska ge allt ett ärligt försök. Så för mig börjar allt den 2 februari när jag landar i Ljubljana för att se EMA. Hinner med en semi, plus final och den officiella efterfesten, samt träffa den Sverigefrälste italienaren Michele. Självklart skulle inte Alenka Gotar ha vunnit i Slovenien, men slovenerna var glada över det, och jag blir glad när jag hör den. För det är grymt roliga minnen förknippade med det bidraget :D Lite synd bara att min väska kom först på söndag kväll!

Därefter blev det goosebumps på repetitionen i Scandinavium när Marie Lindberg gjorde Trying to recall. Wow, förstod med en gång att hon skulle vinna det heatet. Antagligen enda gången som jag kommer att vinna melodifestivalklubbens tippning (om än delat).

Sen slut på liveupplevelser för mig, och igår slutade allt i en lägehet i Göteborg, tillsammans med lagvänninor. Jag är stolt över att alla i alla fall visste att det var final. (Får inte sätta ribban för högt :p) Jag sa för en vecka sen att Serbien skulle vinna - och rätt fick jag! För första gången! Lite synd på Andorra och Cypern bara, hade gärna sett dem i final. Och Storbritannien! Som jag älskade första gången jag såg det, jag får visst flytta till Malta! Men mitt Makedonien, sann kärlek vid första genomlyssningen, vad synd att hon inte gjorde hela låten på engelska, då hade det nog gått bättre. Sann kärlek upplevde jag också, passande nog, med L'Amour a La Francaise, men det var jag visst ganska ensam om i Europa - men de var söta! Min röst fick de i alla fall. Georgien och Armenien är länder som gick från dåliga till bra. Den armenska delen av det bidraget är vackert! Börjar förstå och acceptera deras åttondeplats. Yummie Germany kom väl långt ner i resultatlistan, platsen efter Sverige! Synd, trodde att den skulle göra en Max (Tyskland 2004) och inta top 10, för den är skön, och dressade killar är aldrig fel.

Men två tolvpoängare fick vi i sverige! Det har nog inte hänt sen 2001, (Förra året blev vi helt utan) synd bara att det var ungefär det enda vi fick :s

Nu återstår det bara att hämta DVDerna som en kompis ska ha lyckats spela in åt mig, och sen titta för livet tills nästa år... Och nästan bli rörd till tårar varje gång Molitva framförs... Glitter (och smäktande ballader) to the people!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul med ytterligare en blogg att starta dagen med! :-)

Själv kommer jag att bojkotta Eurovision nästa år, orkar inte med ilskan över svågerpolitiken längre.. :( Så nästa år kommer jag bara att intressera mig för den svenska delen!

Vi ses snart!
Kram K