torsdag 31 maj 2007

Dagens soundtrack?

Dagens soundtrack, eller snarare årets - Mamma mia! Så bra! Inte bara rent låt- och textmässigt, utan även den grymma, och roliga, dialogen. Lite sur dock att jag inte fick se Sussie Eriksson in action, men det är smällar man får ta.

Bästa nummer:

Honey, Honey alltid bäst!
Väntar inte mamma på dig (Does your mother know) underbara, underbara Charlotte Strandberg
Kan man ha en solkatt i en bur (Slipping through my fingers) snyft á la Savage gardens Two beds and a coffee machine
Chiquitita
Under Attack en av mina favoritlåtar, som jag tröttnat på, men betydligt bättre på svenska
Mamma mia grym låt, både som musikalnummer, och på engelska som extranummer
Dancing queen allt som Charlotte Strandberg är inblandad i, är bra! Tänk om även Sussie Eriksson varit på plats... då skulle det här vara obeskrivligt bra!

Enda låten som jag faktiskt tycker blir lite bättre på engelska är Knowing me, knowing you (Jag är jag, du är du). Annars bara att konstatera att översättningarna är helt självklara. I den engelska orginalverisionen är låtarna oförändrade, men man märker att de anpassats lite till situationen när de skrivit svenska texter. Vilket bara gör det ännu bättre.

Jag kanske är partisk, när jag spelade gitarr så hade jag en Abba-samling som lärobok i ca 2 år (läraren tyckte nog inte jag va entusiastisk nog att öva skalor och liknande, utan jag fick hamra på med mina halvlyckade ackord), första låt som jag uppträdde till (jong) - Does your mother know, låt jag har sagt att jag ska gifta mig till - Honey, honey, låt jag gjorde träningsprogram till i gymnasiet - Summer night city e t c kort sagt har jag alltid gillat Abba :D

Vad finns egentligen att säga? Jag funderar på att se den igen, såg att det fortfarande fanns ett fåtal biljetter kvar. Gosh, kan den inte komma på DVD snart?!?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi, from what i understand you like the swedish version of Under Attack. I'm teaching myself swedish using abba songs. Can't find the text anywhere on the net. Think you could help out?