fredag 18 maj 2007

Kärt barn har många namn... men ser ändå ut som barbapappa

Trasmatta, trasslet och sållet... kärt barn har många namn. Personligen så associerar jag den (i väldigt liten verision dock) till en hoppande rutig barbapappa med keps. Jag pratar självklart om Lerums kommuns nya logotype (vapnet duger inte längre). Om du inte vet hur den ser ut finns den, i väldigt liten verision, på www.visitlerum.se. Idag är det en månad sen som den nya symbolen avmystifierades under pompa och ståt. Efter noggranna efterforskningar hade man kommit på att det inte finns något speciellt som karakteriserar Lerums kommun. Det fanns m å n g a röda trådar, därefter skapades en väv av trådar i form av kommunen (eller en hoppande barbapappa - berorende på hur man ser det). Utan tvekan en fin logotype, känns för mig dock som en rip off från något textilföretag.

Idag såg jag att tekniska hade fått den nya symbolen på sina bilar, det i sig inte upprörande - men namnet! Under trasmattan stod även texten Lerum - mer än du tror. Jag har svårt för den. Lerum? Lerum är Lerums tätort, Floda är verkligen inte en del av Lerum! Visst är det petitesser i det stora hela, men mycket irriterande. Det blir lite samma känsla som när Annika Persson (dåvarande hustru till dåvarande statsinister Persson), signerade en gästbok med enbart "Annika". Något som i alla fall upprörde Aftonbladet, eftersom det bara är drottningen som som får skriva under med förnamn. Jag kanske är för pro-jantelag, men att "döpa om" Lerums kommun till enbart Lerum, känns kaxigt, för kaxigt och upprörande för mig, som inte bor i huvudorten.

Men den stora frågan kvarstår. Pengar? Det gick på 2,5 milj, tänk att plöja ner de pengarna i Nääs slott, eller satsa mer på idrotten istället. Tänk efter, Sverige har drygt 280 kommuner. Hur många kommuner känner du till? och hur många idrottslag? Hur kommer man ihåg en kommun? Genom att man hört något om den. Positiva eller negativa saker, idrottslag, vanvård, högpresterande elever, äventyrsbad - det är så man skapar sig ett namn! (men en hoppande barbapappa är förstås ganska speciell också)

Inga kommentarer: