söndag 2 september 2007

Oväntat beröm

Hos vissa vårdtagare blir det sällan bra. Det spelar ingen roll vad man gör, man går ändå aldrig därifrån och känner att man gjort ett bra jobb. Vårdtagaren i fråga behöver inte vara otacksam eller otrevlig, men man får ändå aldrig känslan av att alla rutiner flyter så smidigt som man vill.
Jag har ägnat den här helgen åt att berätta för vårdtagare att jag börjat plugga till ssk och därför enbart kommer att timvikariera lite då och då. Igår berättade jag detta för ett par. När jag kom tillbaka idag berättade de att de hade de diskuterat detta igår, och kommit överrens om att jag skulle bli en bra sjuksköterska. Senare, när jag skulle gå fick jag dessutom en lite mer utvecklad motivering om varför. Ingen på något sätt lång utläggning, men några anledningar. Det känns skönt att man gör ett bra jobb, trots att det inte alltid känns så. Jag som är van att skjuta det mesta beröm ifrån mig, var helt oförberedd och hann inte värja mig, utan gick ut till bilen med en tår i ögonvrån.

Inga kommentarer: