onsdag 19 september 2007

Nostalgitripp grande

Den 18 mars 1987 hade GT en bilaga om barn i åldersgrupperna 0 - 7 år. 2-åringen representerades av ingen mindre än undertecknad. Jag har inte läst artiklen på några år, men tänkt på den de senaste dagarna. Sagt och gjort så grävde jag fram den nu ikväll, och det är nästan skrämmande att se hur många personlighetsdrag som finns kvar (med viss modifikation).


"Josefin pratar väldigt bra, inte helt rent förstås, men långa
sammanhängande meningar.
- Kanske beror det på att vi alltid pratat mycket med henne - och aldrig använt barnspråk. Men det är nog en läggningssak också, för vi försökte ju få henne att röra sig också...
Och där var Josefin sen. Hon vägrade krypa, började gå sent och har aldrig gillat att klättra."

"Josefin har väldigt bestämda åsikter om andra människor. Hon är ganska reserverad mot främmande i början, men bestämmer sig snabbt för vilka hon ska tycka om."

"Det där med sömnen har blivit ett problem för Josefin. Eller inte för Josefin egentligen, utan för hennes föräldrar."

"Favoritleksaken är dockspisen och bordet som hon kan duka med dockservisen."


Det kanske bara är jag som skrattar högt när jag läser artikeln, eftersom jag känner mig själv någorlunda väl, vill jag tro. Fortfarande så pratar jag mycket (fast rent hoppas jag), fysiska prestationer har aldrig tillhört min starka sida, jag är oftast reserverad mot nya människor - men vet snabbt vilka jag gillar, kommer aldrig i säng i tid (fast föräldrarna slutade tjata på mellanstadiet) och gillar fortfarande att baka, laga mat och duka (och älskar porslin).

Självklart så är jag lite längre, mognare och lagat mat vid en riktig spis de sista 12 åren, men ändå, så många egenskaper är kvar, trots 20 års utveckling :D

6 kommentarer:

Anonym sa...

det bästa är att vi slipper ligga i din säng i timmar och natta dig numera
gonatt
mamma

Anonym sa...

Var är hela artikeln? Jag vill se!

Jossy sa...

@ mamma

Tro mig, jag är ännu gladare :)

Jossy sa...

@ #66

Jadu... finns nog bara i papperskopia, internet va inte så utbyggt på 80-talet :( Du får komma och hjälpa till och diska mitt porslin 2 okt, så kan du få se artikeln hihi...

Anonym sa...

Attans, du får helt enkelt skaffa en scanner :) Mina händer tål nämligen inte diskvatten av någon underlig anledning...

Kram

Jossy sa...

Illa :p Du får komma förbi någon dag... eller bekosta en scanner...