torsdag 22 maj 2008

Kval 2

Kval 2 - mycket mer svårtippat än det första. Betydligt fler lyssningsbarabidrag.

Island - I love it! Tyvärr gör det sig lite bättre på skiva än live, men toppenlåt.

Sverige - Samtidigt som jag inte riktigt vågar tro på att det kommer att gå vägen, är det svårt att undvika att hon faktiskt är topptippad även utanför Skandinavien.

Ukraina - Kan nog vinna allting. Som Perelli, men här finns allt istället för att något saknas.

Albanien - Etnoballader har funkat bra de sista åren, och jämfört med bidraget innan (Litauen) framstår Olta Borka som Polar prize-kandidat.

Schweiz - Första gången jag hörde låten sa jag att den skulle vinna allt. Nu är jag tyvärr ganska tveksam till detta, men snygg pojke, italienska och bra låt.

FYR Makedonien - De går alltid vidare. Men i år är det riktigt dåliga. Låt Karolina tävla varje år!

Bulgarien - I like it! Men jättetveksam till att det funkar på scen :(

Vitryssland - Inte min tekopp, men går vidare.

Krotien - Sista dagarna har den söte rapparen 75 cent stulit mitt hjärta. Den här kommer högt - i finalen.

Georgien - Blind sångerska som vädjar om fred. Kan bli totalpatetisk smörja, men verkar fungera bra.

Turkiet - Topptippad soft rock.

Kvar i kvalet lämnar vi:

Danmark har charm, charm, charm... och lite refräng. För mig får den gärna gå vidare, och helst ta Vitrysslands finalplats.

Många tippar Portugal högt, fråga mig inte var de fått det ifrån. Jag klarar inte av "damen från havet".

Maltesiska Morena kan också gå vidare, men Öststatsflörten är pinsam.

Cypern är lite småskönt konstig, men njae...

Lettlands svenska piratsång får gärna stanna i kvalet för mig, men har tyvärr stor chans att gå vidare.

Tjeckiens helt ointressanta pop.

Ungern kommer jag knappt ihåg...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så himla roligt att läsa din blogg, speciellt i eurovisiontider. I Australien visade de nyss kval 2, ett par dagar efter alltså. Förstår dock inte hur du kan tycka om Irland men inte Lettland ;). Håller dock med om Portugal, usch och fy. Kvällen blir spännande. Kram Malin