tisdag 20 maj 2008

Eurovisiontippning - kval 1

Eurovisiontider är tippningstider. Med förra årets succé i minne känns det lite motigt att riskera mitt rykte genom att återgå i vanlig form och därmed tippa helt fel. Men försöker duger. Från varje kval går tio bidrag vidare - nio via telefonröster och ett via juryröster.

Till final (utan inbördes ordning):

Norge - Bästa norska bidrag på år och dag. Tyvärr lite intetsägande i första lyssningen, men borde om inte annat vinna jurypoäng.

Finland - Ytterligare en personlig favorit. Rock på finska sticker ut och det finns inget liknande bidrag i år.

Armenien - Glad etnopop med trummor finns det ganska många bidrag av, och de bra går vidare.

Ryssland - Enligt rysk utsago en stor favorit och en kommande evergreen. Konståkning på Eurovisionscenen känns lite överarbetat och den dåliga engelskan stör. Men killen är känd, snygg och har en helt okej låt (men knappast en evergreen).

Irland - Om ni undrar vilka idioter som faller för den här taskiga ursäkten för ett bidrag - här har ni mig! Låten fastnar och texten är faktiskt ganska rolig.

Bosnien- Hercegovina - Jag sällar mig till dem som ser detta stycke som modern konst, och dessutom gillar jag låten. Visst verkade den suspekt först, men sen smälter man. Jag hoppas Europa hinner inse kvalitén.

Grekland - Ett ganska klassiskt Eurovisionbidrag. Snyggt förpackad etnopop som backas upp av koreografi och en stor bok.

Rumänien - En ballad måste väl gå vidare och det finns inte så många att välja på. En pretetiös duett på italienska kanske kan passa?

Azerbaidjan - Heaven or hell? Jag begriper mig inte på det här, men det sticker ut... snällt sagt...

Slovenien - Äntligen får hon chansen, riktig klassisk eurovisionpop. Men hon har en stor skara fans bland alla mer insatta, och det borde räcka till att gå vidare?

Kvar i kvalet blir då:

Montenegro, Moldavien, San Marino, Nederländerna har jag redan glömt

Israel kan kanske ta en av de sista platserna

Estland inför jag skottpengar på. Tjocka gubbar i kostym och tjejer i bikini borde resultera i automatisk diskning.

Belgien ger låtsatsspråket en ny chans, flipp eller flopp? 2003 (Urban Trad - Sanomi) var det vackert. Nu är det ett polkagrisrandigt uppåttjack. Jag trodde det var illegalt?

Polens ballad har vuxit för mig sen jag började lyssna på skivan, men det tar ett bra tag och jag minns den fortfarande inte.

Andorra bjuder på ett hopkok av exakt varenda ultraschlager som någonsin producerats till Melodifestivalen. Det är bara Sverige som kan komma undan med hedern i behåll men en sådan här melodi. Fy skäms dock för den som hade mage att jämföra detta med ABBA! Den dåliga engelskan gör mig galen.

Ja, det var väl allt. Välkomna till Eurovision 2008!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hi there :)

I have linked my blog to your blog in one of my latests posts. Could you do the same so we can share our fans? Thanks!

http://eurovision-08.blogspot.com/2008/04/blogs-about-eurovision-ii.html