fredag 11 april 2008

Tjänstehjon kontra sjukvård

I folkmun heter det hemtjänst, även tidningar använder det namnet och så även de flesta kommuner. Dock ej i Lerums kommun, för här har politikerna haft den goda smaken att döpa om det till hemvård. Smaka på orden "tjänst" och "vård". Rätta mig om jag har fel, men känns inte det senare betydligt mer professionellt än det förra? Tjänstehjon kontra sjukvård? Jag ger insulin, tappar, sätter välling och lägger om sår, dessutom tvingas jag ligga på det yttersta av min kreativitet och diskreta övertalningsförmåga för att få en motvillig och dement person upp ur sängen eller in i duschen. Självklart klär jag på, torkar, serverar mat, handlar och städar. Men som en professionell person, städa och handla kan man klara utan att ha erfarenheten. Att lirka med en motsträvig vårdtagare, dement eller icke-dement, energiberika maten och planera i vilken ordning man ska genomföra 111 olika rutiner är något man lär sig - men inte på en dag. Jag vet oftast vad jag gör, men har knappast hunnit lära mig allt på tre år. Det här yrket är en konst och bör ges den status den förtjänar. Jag är inget tjänstehjon - utan bra på att lirka med envisa äldre, ännu envisare anhöriga, föreslå inköp, komma ihåg allas rutiner, dokumentera, trösta, ge vård och omvårdnad, så det så!

2 kommentarer:

Anonym sa...

då måste jag bara vara lite gnällig och undra om det verkligen är en profession..?

A profession is an occupation, vocation or career where specialized knowledge of a subject, field, or science is applied.[1] It is usually applied to occupations that involve prolonged academic training and a formal qualification. (http://en.wikipedia.org/wiki/Profession)

men duktiga är ni hur osm hellst...

Kram på dig!

Marie

Jossy sa...

Skönt att du tagit till dig det väsentliga vännen...
puss o kram