fredag 11 april 2008

Hemvårdens första lobbyist

Möteplats äldreomsorg avslutades i torsdags. En riktig kick, visserligen är jag sjukt trött på att prata om hemmagjord näringsdryck. Men de gånger man fått en politiker eller lite "högre" person på kroken känns det faktiskt som man påverkar något - och då känns det som att man kunde hålla på med det här för alltid. Men frågan är hur många lobbyister hemvården har ;) Med tanke på dess rykte kan man förstå att de är lätträknade, kanske kan jag bli den första?

För det är svårt att tänka sig ett mer varierande jobb. Man går från en dörr till en annan, från demens till soma, från ren tillsyn till sjukvård. Dessutom har man friheten i och med att man kör bil. Även om man arbetar hinner man stänga av lite. Visst städas det, men shit happens. De flesta städ är förhållandevis snabba och kanske tre städ á 45 minuter på fem dagar klarar man av. Jag är verkligen totalförälskad i branschen. Dessutom finns det stora utrymmen för utveckling inom främst utbildning av personal och vikarier, hygien och mitt favoritämne - nutrition. Jobbt är en utmaning. Man behöver vara professionell, ödmjuk och kreativ, eftersom man alltid befinner sig i någon annans hem. Vad som helst kan hända och man är oftast ensam. Och jag har hamnat i konstiga situationer, men alla situationer man kan hantera stärks man av.

Hemvårdens första lobbyist - det är jag det :D

Inga kommentarer: