måndag 7 april 2008

Hjältedåd 2008

Nio timmars äldreomsorgsmässa. Jag är faktiskt inte så trött i huvudet som jag hade väntat mig. Tvärtom kom jag hem totalt speedad - men sjukt trött på min egen röst.

"Hej, var jobbar du någonstans?"
"Vill du smaka hemmagjord näringsdryck?"
"Den innehåller vaniljyoghurt, grädde, Proviva jordgubb, äggula och
florsocker. En portion blir drygt 1,5 dl och innehåller ca 300 kcal.
Det är lika energitätt som de köpta näringsdryckerna."
"Den blir självklart inte lika näringstät som de berikade näringsdryckerna,
men äggulan innehåller bland annat zink vilket boostar immunförsvaret
och är viktig för sårläkning."
"Det här ett bra grundrecept att utgå från, sen kan man byta ut Provivan
mot frysta bär, vaniljyoghurten mot fruktyoghurt osv. Jag hörde att det var
någon som hade olja i sin. Den är lätt att personanpassa."
"Utmaningen inom hemvården är främst ensamheten vid måltiden, inte att
personifiera måltidsmiljön."

Som sagt, välkomna till Hjältedåd - Mötesplats äldreomsorg 2008 och Åsengruppens monter "Måltiden i hemmet"

Inga kommentarer: